"Welcome to Wives Club"


It is open to everybody who wants to share....

Monday, August 16, 2010

Wife's Story

Sedihnya bila melihat seorang wanita menangis mengenangkan nasib dirinya serta dua orang anaknya. Aku sungguh terharu, tak tahu nak buat macam mana. Kesian memang kesian, tapi apa boleh buat. Aku sendiri kadang2 punyai masalah yang tidak tertanggung. Cuma nasihat dan kata2 semangat yang boleh aku berikan. Semoga dia lebih tabah menghadapi dugaan.

Saya ingin bertanya pendapat para pembaca, tatkala anda didatangi oleh seseorang yang mengadu masalah dirinya. Apakah tindakan anda? Jika kita orang berilmu, kaunselor boleh la beri nasihat atau panduan, tetapi kita juga manusia biasa dan banyak juga kena pelajari. Dalam erti kata memahami seorang suami.

Kisahnya seorang wanita ini ialah tidak diberi wang untuk keperluan, sedangkan meminta RM1, ibarat meminta sedekah. Masak dan makan seorang diri. Pakaian juga tidak dibeli. Saya difahamkan beliau tidak dibenarkan berjalan, hanya duduk terperap dirumah. Begitu banyak makan hati, beliau kini kurus kering. Beliau tertekan, hendak anak, tidak diberi oleh suami. Maka, ingin menjaga anak orang pengubat kebosanan. Duit yang diberi, bolehlah dibuat belanja. Tetapi Si Suami pula yang dahulu nak minta dibahagikan untuk bayar rumah katanya. Sedang anak tidak dibawa berjalan bersama, isteri nak ikut tak boleh kalau hendak ke mana2. Nak balik kampung isteri pun susah. Wanita ini pulak tidak mempunyai lesen kenderaan. Orang pulak ada berbunyi beliau macam 'tomboi' dan anak beliau sangat aktif dan bising.

Maka, beliau meminta nasihat saya dan minta saya ajarkan beliau solat hajat, mengaji dan 'make-up'. Beliau ingin menarik semula hati suami yang selalu menyisihkan beliau dan anak-anak. Malah, Si suami pernah bersumpah atas Al-Quran tidak akan membawa mana2 perempuan dalam kenderaan. Tetapi telah membawa pasangan suami isteri cina untuk mengambil barang. Wanita ini bertanya kepada saya, berdosakah suami itu? Adakah dimakan sumpah? Hatinya pedih dan marah melihat perbuatan suaminya.

Jadi, apa pandangan anda?

No comments:

Post a Comment